Celal Altuntas legt helder uit, dat normen en waarden vanaf de eerste socialisatie worden aangeleerd en dat vanuit de islamitische opvoeding de radicale norm als basis wordt gesteld. Hij vergelijkt de opvoeding met het programmeren van de hersenen, waarbij ook virussen geïnstalleerd worden. Een helder betoog voor de analytische lezer, al is zijn intentie anders dan het resultaat.
“Ik was zo’n radicale jongere, die vond dat vrouwen in het openbaar bedekt moesten zijn, zich kuis behoorden te gedragen, geen hand mochten geven aan mannen en gehoorzaam moesten zijn aan hun mannelijke familieleden. In mijn wereld (de islamitische wereld red.) bestond geen begrip voor ongelovigen en andere religies. Niemand wordt radicaal geboren. Normen en waarden krijgen we vanaf onze eerste socialisatie aangeleerd. Die vormen ons karakter, onze identiteit en bepalen ons ‘zijn’. Wij komen ter wereld als een computer waar allerlei software van onze cultuur op wordt geprogrammeerd.”
De radicale norm is het directe gevolg van de islamitische opvoeding met de leer van Mohammed als leidraad. Hier heeft de westerse gemeenschap geen enkele invloed op. Door de ouders wordt de radicale norm in de hersenen van de jonge moslim geprogrammeerd. Dat islam onverenigbaar is met de westerse cultuur, wordt hiermee nogmaals onderstreept, alsook als Celal aangeeft, dat moslimjongeren een identiteitscrisis ervaren.
“Moslimjongeren behoren volgens hun culturele (islamitische red.) codes de familie-eer te beschermen. Handelen ze niet volgens die codes, dan zijn ze verwesterd en worden ze verstoten door hun familie en vallen ze buiten hun culturele groep. Deze existentiële angst is een vorm van culturele (islamitische red.) indoctrinatie. Wanneer moslimjongeren zich wél volgens de codes van hun cultuur en religie gedragen, krijgen ze van hun westerse omgeving het verwijt dat in hun cultuur blijven hangen. Ze bevinden zich letterlijk in een culturele spagaat.”
Doordat moslimjongeren zich dankzij de spagaat nergens thuis voelen, niet bij hun ouders, niet in hun (moslim)gemeenschap en niet in de (westerse) maatschappij, zijn zij vatbaar voor ronselaars van Islamitische Staat, legt Celal uit. Dit is natuurlijk niet correct geconcludeerd. Zonder islam, geen spagaat. Zonder de islamitische opvoeding en zonder sympathie voor het geweld waartoe Mohammed opdracht geeft, zijn de jongeren geenszins vatbaar voor IS. Andersom zijn er vele Islamitische Staat slachters, die nooit in een dergelijke spagaat zijn geraakt, omdat zij in een islamland zijn opgegroeid. De overeenkomst tussen moslims uit Nederland die gaan slachten voor IS en moslims uit islamlanden die gaan slachten voor IS, is islam. Islam maakt moslimjongeren vatbaar voor ronselaars van Islamitische Staat.
Maar die spagaat is wel van groot belang in het duiden van het islamprobleem in Nederland en in landen die niet islamitisch zijn.
“Is het dan verwonderlijk dat deze kwetsbare, onzekere en maatschappelijk gemarginaliseerde jongeren radicaliseren? In extreme gevallen ernstige misdaden begaan, zoals het vermoorden van hun vrouwelijke familieleden?” – vraagt Celal zich af.
Celal, mag ik je erop wijzen, dat je zelf aangeeft, dat je als jongere vond dat vrouwen in het openbaar bedekt moesten zijn, zich kuis behoorden te gedragen, geen hand mochten geven aan mannen en gehoorzaam moesten zijn aan hun mannelijke familieleden? Dat in jouw wereld (de islamitische wereld red.) geen begrip bestond voor ongelovigen en andere religies? Je bent dus niet gaandeweg geradicaliseerd, je was reeds radicaal – volgens westerse normen en waarden – vanaf je jongste jaren, dankzij de islamitische opvoeding, dankzij de leer van Mohammed, dankzij islam.
Het feit dat islamitische jongens zoals jij in extreme gevallen ernstige misdaden begaan, vindt de grondslag in die islamitische opvoeding. Je geeft eerwraak als voorbeeld van een ernstige misdaad, terwijl dit volgende islamitische wetgeving geen ernstige misdaad, maar een islamitische plicht betreft. Een beter voorbeeld van een ernstige misdaad, is bijvoorbeeld het beroven en vermoorden van een niet-islamitische juwelier. Als je geen begrip hebt voor ongelovigen en je niet thuis voelt in de westerse maatschappij, is er geen sprake van een schuldgevoel of een emotionele drempel, die je weerhoudt van een ernstige misdaad jegens een (ongelovig) niet-islamitisch slachtoffer.
Celal, jij was zo’n radicale jongen, waar Islamitische Staat op loert, stel je. Met jouw betoog wordt duidelijk, dat iedere jongen, die is opgevoed met de leer van mohammed als leidraad, een potentiële IS-slachter is. Ook bevestig je nogmaals dat islam onverenigbaar is. Het is bijna misdadig te noemen, dat moslimjongeren moeten opgroeien in een dergelijke culturele spagaat. Dat gun je niemand. Ook is het door de overheid importeren van islam misdadig te noemen, aangezien dit tevens vele misdaden jegens de westerse gemeenschap tot gevolg heeft. Een lose-lose situatie inderdaad.
De door jou genoemde factoren, zoals structureel lager schooladvies (stop met Arabisch spreken thuis en jongeren zullen beter presteren op school), discriminatie op de arbeidsmarkt (imago is zelf gecreëerd door de negatieve gevolgen voor de westerse gemeenschap van de islamitische opvoeding), etnisch profileren (zonder profileren, is het probleem dat je zelf bevestigt niet te analyseren en blijven oplossingen uit), juridische ongelijkheid (sharia is nog niet ingevoerd, hoor), plus de harde, polariserende taal in de politiek en de media (de realiteit is hard), dragen niet noemenswaardig bij aan radicalisering.
Nogmaals, je geeft zelf aan dat vanuit de islamitische opvoeding, radicaal de norm is. Je was al radicaal voor je een vmbo-advies kreeg, voor je een eerste afwijzing van een werkgever ontving, voor je etnisch werd geprofileerd, voor de sharia werd ingevoerd (ha) en voor je ooit van Geert Wilders gehoord had. Want hoe jij dacht over vrouwen en ongelovigen, komt niet voort uit deze drogredenen, maar uit je opvoeding, uit hetgeen in je hersenen is geprogrammeerd, het islamitische virus.
Ironisch dat je zegt dat je uiteindelijk afstand hebt kunnen nemen van verschillende vormen van radicalisme door de liefde en warmte van je ouders, die met je in gesprek bleven. Als zij de radicale norm niet vanaf je geboorte in jouw hersenen hadden geprogrammeerd, je niet hadden opgevoed met de leer van mohammed als leidraad, was je niet in een spagaat geraakt en was je nooit de radicale jongen geweest waar Islamitische Staat op loert.
Islam is onverenigbaar, radicaal is de norm.
.
Maiwand Afghani is sinds zijn 6e levensjaar in Nederland. Hij verheerlijkt steniging volgens de sharia en hij zegt niet-islamitische vrouwen een hoofddoek op te doen om zichzelf te beschermen tegen Maiwand. Dit zijn niet de meest extreme ideeën hij erop nahoudt. Ligt een gebrek aan kansen ten grondslag aan zijn denkwijze? Neen. Islam en de 1400 jaar oude opdrachten van een geesteszieke ‘profeet’ liggen hieraan ten grondslag. Islam is historisch radicaal en programmeert moslims radicaal.