Als directeur van politiek- en cultureelcentrum De Balie weet Yoeri Albrecht inmiddels wel wat er speelt in de samenleving. Maar als hij zelf aan den lijve ondervindt hoe gevaarlijk het werkelijk is op straat, kiest hij ervoor man en paard niet te noemen en een advies te geven aan alle burgers van Nederland, dat bevestigt dat de wetten van de jungle zijn teruggekeerd.
Rond 18 uur loopt Yoeri op het Leidseplein als hij van zijn sokken wordt gereden door twee ‘jongens’ op een scooter. Yoeri protesteerde hier mondeling tegen, zoals redelijk is in een beschaafd land. Je trekt je mond open, er volgt een kort gesprek, het was natuurlijk per ongeluk gebeurd, jongens zeggen sorry en iedereen gaat weer over tot de orde van de dag. Die gang van zaken is echter meer iets van 30 jaar geleden.
Yoeri protesteerde en werd vervolgens klem gereden door ‘het tweetal’, waarop de ‘jongens’ hem toeriepen “had je wat?”. Yoeri had inderdaad moeite met van de sokken gereden worden en sprak dit uit. In reactie op een conversatie dat gebaseerd dient te zijn op redelijkheid, pakten de ‘jongens’ een lang mes onder het zadel van de scooter vandaan.
Één van de ‘jongens’ vertelde Yoeri vervolgens rustig en ernstig dat hij hem ging neersteken.
Uiteraard verstandig heeft Yoeri het vervolg niet afgewacht en is er als een haas vandoor gegaan.
Vier vragen;
1) Waarom spreekt Yoeri hier van ‘jongens’ en weigert hij man en paard te noemen? Geheel volgens politiek beleid wordt hier geen signalement gegeven. Waarom niet? Waren het lichtgetintiërs? Waren het, zoals velen op basis van rendement uit het verleden zullen concluderen, Marokkanen op een scooter?
2) Waarom geeft Yoeri hier slechts als advies, dat als je voor de sokken gereden wordt door ‘jongens’ op een scooter, dat je je mond moet houden en de (kennelijk vroegere) gewoonte van redelijk communiceren achterwege moet laten? Beseft hij niet dat het daardoor uiteindelijk erger wordt?
3) Was het zien van het kenteken geen mogelijkheid, om aangifte van bedreiging met een lang mes te kunnen doen?
4) Waarom uit Yoeri naar aanleiding van dit voorval geen kritiek op het feit, dat de wetten van de jungle kennelijk weer terugkeren?
In mijn columns Tribalisme deel 1 en Tribalisme deel 2 geef ik aan hoe de samenleving op basis van redelijkheid, waar we samen naar toe hebben gewerkt, weer wordt afgebroken. Hoe de wetten van de jungle weer terugkeren. Hetgeen Yoeri is overkomen, onderschrijft dit.
Uit angst met een lang mes te worden doodgestoken, moeten we voortaan maar niets meer zeggen als we van de sokken worden gereden. Gewoon accepteren en zwijgen. Recht van de sterkste bepaalt wat er gebeurt op straat. Dit is een uiterst slechte ontwikkeling. We gaan weer terug in de tijd.
Waar we op basis van redelijkheid tot een consensus van de dialoog en rechtspraak waren gekomen, gaan we nu weer terug naar een situatie waar (dreiging met) geweld bepalend is.
Wie een lang mes onder het zadel heeft, hoeft zich niet aan normen en waarden, zeden en gewoonten of vastgelegde regels en wetten te houden. De kracht van de wetten van de jungle neemt toe. Waar brengt dat ons over tien, twintig of dertig jaar?