“Ze zijn stoer, slank, slim, hebben iets meegemaakt, hebben een echte baard, kijken begeerlijk en willen iets van hun toekomst maken; het zijn mooie jonge mannen met een oosters temperament”. Youp zwijmelt bij het droombeeld dat hij heeft van de zevenhonderd (700) – voornamelijk islamitische – asielgelukzoekers die per dag Nederland binnen stromen. Youp van ’t Hek is een latente homo.
Naar aanleiding van de islamitische rituele slacht van Theo van Gogh, liet Youp van ’t Hek weten, grappen over islam en moslims voortaan achterwege te laten. “Ik heb geen zin om te sterven voor zoiets”, was zijn verklaring voor die keuze. Zonder de vrijheid van meningsuiting kan een cabaretier niet bestaan. Je zou dus enerzijds verwachten dat juist cabaretiers ageren tegen de toenemende invloed van islam, anderzijds geven zij aan de dreiging vanuit islam te erkennen en zich daarom aan te passen aan de islamitische wens. Ook bijvoorbeeld Erik van Muiswinkel & Owen Schumacher hebben verklaard geen grappen over islam en moslims te durven maken, uit angst te moeten onderduiken zodra hun grappen op het internet verschijnen.
Eén van de eerste slachtoffers van Mohammed – oorlog zij met hem – was de dichter Ibnu’l-Ashraf. In de biografie van Mohammed van Ibn Ishaq staat dat deze dichter zich zeer kritisch opstelde ten opzichte van de handel en wandel van Mohammed. Toen hij een beledigend gedicht uitbracht over moslimvrouwen, vroeg Mohammed aan zijn volgelingen; “Wie kan mij van deze man verlossen”. Er meldde zich een vrijwilliger aan die een paar dagen later de dichter op meedogenloze wijze met een mes afslachtte. Hier zien we de overeenkomst met Mohammed Bouyeri en de aanleiding van de moord op Theo van Gogh; de leer van Mohammed, de perfecte mens.
Youp van ’t Hek heeft geen zin om te sterven voor zoiets en is niet bereid de vrijheid van meningsuiting te verdedigen vanwege de mogelijk hoge prijs die ervoor betaald moet worden. Moord in reactie op het woord vanuit islam. Niet willen sterven, is een prima kenmerk van de westerse cultuur. Het is tenslotte geen doodscultus. Maar dan anderen die ook niet willen sterven maar wél bereid zijn de vrijheid van meningsuiting te verdedigen, de maat nemen; dat is gewoon heel laf, Youp.
In zijn column van vandaag schrijft Youp over een verzonnen avondje in de buurtkroeg, alwaar hij zogenaamd twee vrouwen hoort praten over de geweldige, mooie, slimme, interessante, bereisde, slanke, mannelijke asielgelukzoekers die hen prachtige kinderen gaan geven. Mocht het geen verzonnen verhaal zijn, dan zijn dat de domste hoeren die Nederland kent. Maar het lijkt me meer aannemelijk te concluderen, dat Youp van ’t Hek de domste latente homo is, die Nederland kent.
Een cabaretier die de vrijheid van meningsuiting – zijn bestaansrecht – niet durft te verdedigen, heeft geen recht anderen de maat te nemen.
Youp, als je dan zelf niet bereid bent je verworven vrijheden te verdedigen, is het ook niet te verantwoorden om anderen die daartoe wél bereid zijn, daarvan te willen weerhouden. Of zou jij je beter voelen als níemand het zou durven, zodat jij jezelf niet langer als laf hoeft te beschouwen?