INGEZONDEN door Jacques Brisant
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Phillip maakt en verkoopt broodroosters. Zijn afzetmarkt is dorp Alpha, waar 100 mensen wonen. Van die honderd mensen zijn er eigenlijk maar 5 die interesse hebben in een broodrooster. Het is een luxeproduct en veel mensen in dorp Alpha roosteren hun brood gewoon bij een vlammetje. Er zijn zelfs mensen in dorp Alpha, die te weinig geld hebben voor brood, laat staan voor een broodrooster. Phillip schakelt daarom een goed reclamebureau in. Vervolgens willen wel 80 mensen een broodrooster en Phillip heeft berekend dat dit de maximale vraag is in dorp Alpha.
Nu is het zaak de markt te vergroten. Phillip nodigt de gemeenteraad van dorp Alpha uit, om te praten over ‘belangrijke sociale kwesties’. De rechtse partijen overtuigt hij van het belang van een sterke, open markt voor broodroosters; een mooie, nieuwe fabriek en hogere winsten voor de aandeelhouders. De linkse partijen overtuigt hij van het belang voor de minder welgestelden in dorp Alpha; door iedereen in staat te stellen een broodrooster te kopen, wordt een grote maatschappelijk ongelijkheid weggewerkt. Dat levert hen veel stemmen op. Het enige dat even moet gebeuren is dat de rechtse partijen zorgen dat Phillip zelf weinig belasting betaalt. De linkse partijen zorgen daarna, via het verhogen van belastingen voor de bevolking van Alpha, dat er een ‘broodroostersubsidie’ wordt ingevoerd. Iedereen is blij. Er wordt champagne gedronken.
Het zakelijk belang van ontwikkelingshulp en migratie
De jaren verstrijken en inmiddels hebben alle 80 mensen in dorp Alpha een broodrooster. Het wordt door de hoge belastingen wel steeds lastiger om een nieuwe broodrooster te kopen. Maar het reclamebureau van Phillip doet zijn werk goed. Liever wat minder te besteden, dan leven zonder broodrooster. Ook de jaarlijkse etentjes van Phillip blijven een succes. De fabriek draait lekker en dat levert de rechtse partijen inkomsten en stemmen op. Ook het systeem van belastingen en subsidies bevalt de linkse partijen goed. Het levert ze inkomsten en stemmen op. Tijdens het jaarlijkse etentje vraagt Phillip de aandacht voor dorp Bravo. Het is een arm dorp, bijna niemand eet er brood en broodroosters zijn er nog helemaal niet. Een humanitaire ramp! Er moet iets aan gebeuren.
Breng Mohammed naar de broodrooster
De rechtse partijen onderkennen het belang van het vergroten van de afzetmarkt voor broodroosters. Ook de linkse partijen zijn inmiddels aandeelhouder. En daarnaast past het prima in het linkse gedachtengoed, iedereen is immers pas echt gelijk als iedereen een broodrooster heeft. Er wordt besloten de belastingen in Alpha verder te verhogen. En er wordt besloten om jaarlijks 10 mensen uit dorp Bravo naar dorp Alpha te laten migreren. Door een combinatie van vrije markt en vrij vervoer van personen is de markt voor broodroosters inmiddels verdubbeld. Het geld stroomt binnen voor de aandeelhouders. De linkse partijen winnen enorm veel nieuwe stemmen. Iedereen is blij. Er wordt champagne gedronken.
De prachtige, vrije markt
Wat wordt er besproken op de geheimzinnige conferenties als Bilderberg, het World Economic Forum in Davos of in het schaduwkabinet van de Raad van Europa? Waarom praten de multinationals daar met zowel rechtse partijen als met uitgesproken socialisten? Waarom onderkenden deze conferenties in het verleden wel de dreiging van het communisme maar wordt tegenwoordig de islamitische invasie door alle partijen gefaciliteerd? Wat wordt er afgesproken en bepaald?
Er wordt afgesproken en bepaald hoe ze de wereld nog meer broodroosters gaan verkopen. En er wordt champagne gedronken. En Iedereen is blij.
De vrije markt is prachtig. Behalve voor de oorspronkelijke mensen uit dorp Alpha. Zij gaan gebukt onder enorme belastingen. Ze worden overspoeld door volkeren uit dorp Bravo, Charlie, Delta en de rest. Wanhopig houden ze vast aan het laatste stukje bezit dat hen menselijk maakt.
Een prachtige, nieuwe broodrooster.